Wednesday, August 24, 2011

Dress Yasmin


dah lama rasanya tak menjahit baju untuk yasmin.. asik sibuk menjahit beg. Kain ni yasmin yang pilih sendiri.. masa tu dia ikut saya pergi nagoya nak beli kain lining untuk beg, dia ternampak kain ni dan terus suruh saya belikan.. sekarang ni yasmin memang suka tengok strawberry.



Yasmin ni sekarang agak cerewet dalam memilih baju.. masa kami pegi shopping carikan dia baju raya.. semua dia taknak.. iyelah kebanyakan baju kanak2 yg dijual semuanya sleeveless.. yasmin memang takkan pakai. Jadi masa saya nak jahit baju ni, dia dah bgtau nak lengan panjang, nak ada reben, nak ada butang, nak ada zip.. saya ikutkan jelah. janji yasmin suka.. :-)



saya guna zip sembunyi di bahagian belakang baju, saya ingat nak letak sash ribbon warna merah, tapi yasmin suruh letak warna pink. saya tambahkan butang dan renda sebagai hiasan.. dan juga hujung lengan berelastik.

10 comments:

lia said...

alahai....comeinya anak dara tu....:)mesti seronok kan bergaya dgn dress baru....:)

SCLover said...

cantik dress yasmin ...sya pun ada beli corak yg sama .. tapi warna hitam...ingat nak buat gaun utk aisyah..

Unknown said...

akak cantiknya! tini ada beli gak kain tu lom terbuat lagi..huhu~~

Yaati Nor said...

comelnya dia..bape umor yasmin ni..pandai demand yek..heheh saya nak cari pattern dress budah 2-6 thn..payah..terutama yg ada lengan..

nuhaz said...

sweetnye pakia gaun labuh :)

Haida Hussin said...

Lia, terima kasih.. :-) ada mak yg pandai jahit tu yang seronoknya.. hehe

SCL, sweet kan kain ni. murah pun murah. bila nak siap baju Aisyah tu.. :-)

Tini.. cepat tini jom buat.. nanti terperap pulak lagi.. :-)

Yaati, yasmin 4 tahun. memang cerewet bila time nak beli baju. dia suka pilih sendiri.. dan kalau yg dia berkenan dan saya tak beli, merajuklah. saya jahit tak pandai ikut pattern.. saya cuma ikut contoh baju yang beli siap.

Nuhaz.. saya pun suka budak2 pakai gaun labuh.. :-)

Teratak Hami said...

Salam,
Boleh share tutorial untuk gaun ini?

Haida Hussin said...

fizah, saya buat ni tak ikut mana2 tutorial.
apa yg saya buat adalah, ukur bahagian atas baju tu ikut baju yasmin yang sedia ada.. lepas tu ukur dari pinggang ke kaki ikut labuh yang dikehendaki. Lebar skirt tu, saya gunting ikut lebar kain tu (biasa kain ela yg dijual tu 45 inci kan?) potong 2 keping.. kedutkan sehingga sama ukuran baju bhgian atas. faham ke? maaf saya ni tak pandai sangat nak mengajar

Teratak Hami said...

Thanks Haida,
Nak try jgk buat sbb anak2 dara kita ada 3 orang. Boleh kopak !!

Haida Hussin said...

itulah fizah.. kena try buat tu. anak saya yg lagi 3 lelaki, bila raya saya masih lagi jahit baju melayu diorang, kalau tak memang kopak nak menempah.

Related Posts with Thumbnails