Tuesday, August 4, 2009

another dress

normally kalau saya jahit baju tak pandai nak tambah2 kain lain.. mungkin dah terbiasa jahit baju kurung kan takyah tambah apa2.. so this time nak try buat dress untuk yasmin yang tak penah lagi saya cuba.. this couple of weeks memang saya ada beli beberapa jenis kain yang berbeza patternnya.. to mix and match. Mr Hubby pun dah bising2 gak asik beli kain je..;-) dia tak tau mama pun ada projek gak.. bukan papa je ada projek sana sini..;-)
so here it is.. baju design sendiri.. purple and pink

kat bahagian leher tampal kain striped pink (kain ni biasanya guna buat shirt rasanya).. dan juga tambah daisy button that i just bought from buttonplanet.. rasanya tak ada button warna purple kat buttonplanet or maybe saya tak perasan.

dibahagian kaki dress ni juga saya buat double pleat guna kedua2 jenis kain and tambah sikit satin ribbon untuk seri.. ;-) Note: next time kena kurangkan pleat sikit sebab nampak macam terkembang sangat

bahagian lengan juga saya guna kain striped pink and add kain purple dihujung buat pleat

dan dibahagian belakang saya guna zip sembunyi.. mahal jugak zip ni (1.50 satu.. kalau zip yg biasa tu baru 30sen). first time guna zip sembunyi.. oklah jugak

dah siap pun.. yasmin apa lagi terus nak pakai

2 comments:

Zura said...

kak haida, cantik nya pattern ni! pandainya akak reka design dia I wish I knew how to wing it! eeiii...so cute!! kak haida, buat ah e-pattern or tutorial boleh zura berguru hehe...

Haida Hussin said...

tq zura.. masalahnya i'm not good at teaching people.. mmg nak buat tutorial nak kongsi dengan kengkawan tapi tak pandailah nak terangkan.. so sama2lah kita kongsi pattern and cuba mcm2 pattern..;-) I do a lot of observation.. kalau pg shopping tu suka tgk baju bdk2 and tgk macamana jahitannya and then i try to do it

Related Posts with Thumbnails